Palliativ vård

Jobbade dagen idag, när jag kommer på morgonen så rappoterar nattpersonalen att en dam som blivit sämre under veckan som gått, har försämrats ytterliggare, och är under palliativ vård,vilket för den som inte vet är vården vid livets slut, då det inte finns något medicinskt att göra för den sjuke mer, utan då handlar det om att smärtlindra och se till att personen får ett så lungt och fint slut på sitt liv,och det var dags för denna dam att ta sina sista andetag i dag, det märkliga är att när man går in i ett rum där någon ligger inför döden ,så kan man känna en doft en mycket märklig doft..precis som om något vore närvarande,kanske är det döden(?) de energier som frigörs från den döende tycks skapa denna doft,själen som sakta går vidare(?) många funderingar när man ser döden så nära..Men det finns olika sorters död, självklart innebär denna sortens död också lidande för de anhöriga,men det hade levts ett långt liv, och man får hoppas att det var lyckligt, men hon var lugn och rofylld..

Efter jobbet så satte jag mig med mina uppgifter i kursen palliativ vård, det var ett bra tillfälle då man hade erfarenheten av hur den sortens vård går till..
Mycket funderingar,jag börjar bli trött nu, det får bli tidigt i säng ikväll..jag jobbar vidare imorgon..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0